Τι είπαν για το Εργαστήρι...
Στο Εργαστήρι είχα την ευκαιρία να ανακαλύψω, να δουλέψω και να συζητήσω έργα σε βάθος μέσα σε μια δημιουργική ατμόσφαιρα γεμάτη ανταλλαγή ιδεών. Ο κ. Μαρίνος βρίσκει μια υπέροχη ισορροπία μεταξύ έμπνευσης και λεπτομερούς ανάλυσης των έργων. Ακόμα κι ένας έμπειρος επαγγελματίας μουσικός έχει πολλά να κερδίσει. Προσωπικά, είναι και ο λόγος που άρχισα να εκτιμώ την μουσική του 20ού και 21ου αιώνα.
Μυρτώ Τζέλησι, πιανίστα (Χόρτο, καλοκαίρι 2022) |
Είχα κάποιες προσδοκίες όταν έμαθα για το Εργαστήρι, αργότερα προστέθηκαν κι άλλες όταν δήλωσα συμμετοχή και έλαβα το υλικό της τάξης. Μετά από δύο μέρες εδώ, όμως, αυτό που ζω έχει ξεπεράσει οποιαδήποτε προσδοκία μπορεί να είχα. Δεν φανταζόμουν ότι μπορεί να γίνεται μάθημα τόσο στοχευμένο και απαλλαγμένο από το εγώ εκείνου που διδάσκει. Έχουν ανοίξει νέοι ορίζοντες μπροστά μου και με ενδιαφέρει πλέον η κατεύθυνση της συνοδείας φωνής.
Α.Κ. (Χόρτο, καλοκαίρι 2022) |
Περάσαμε μία αξέχαστη εβδομάδα στο πανέμορφο Χόρτο, γεμάτη μουσική και δημιουργία. Μέσα από το Φεστιβάλ είχαμε την δυνατότητα να εξερευνήσουμε και να δουλέψουμε σε βάθος ευρύ ρεπερτόριο, σε ένα πολύ φιλικό και θερμό περιβάλλον!
Χριστίνα Κώτη, πιανίστα (Χόρτο, καλοκαίρι 2022) |
«Και γιατί ένα 17χρονο να παρακολουθήσει εργαστήρι ανάλυσης ρεπερτορίου και ερμηνείας;» θα ρωτήσουν πολλοί. «Τι θα μπορούσε να προσφέρει σε κάποιον που δεν ξέρει καν τα βασικά;» Κι όμως αυτή ήταν η μαγεία: πράγματα που δεν διδάχθηκα ποτέ έγιναν πλέον ξεκάθαρα. Πέντε μέρες γεμάτες μαθήματα χωρίς να ασχοληθούμε τόσο με τεχνική, τοποθέτηση κ.λπ. Σαφέστατα πρόκειται για στοιχεία απαραίτητα για κάθε τραγουδιστή/πιανίστα, στα οποία όμως επικεντρώνεται αποκλειστικά η εκπαίδευση. Πράγματι, μέχρι τις 31 Ιουλίου αγνοούσα οτιδήποτε άλλο πέρα από αυτά. Και μετά άρχισε το Colla Voce. Μαθήματα τόσο "απλά" όσο το πώς να μελετάμε, αλλά και πιο σύνθετα όπως η ενδελεχής ανάλυση του ποιήματος και της παρτιτούρας, η προφορά, ο εξπρεσιονισμός... Δουλέψαμε πλούσιο ρεπερτορίο: εξαιρετικά κομμάτια, αξιόλογων συνθετών τα οποία ερμήνευσαν εξίσου αξιόλογοι μουσικοί. Εννέα καλλιτέχνες από κάθε άκρη του κόσμου μαζευτήκαμε στο χωριό Χόρτο του Πηλίου. Η καλή διάθεση και η όρεξη τόσο των συμμετεχόντων όσο και των διοργανωτών ήταν τόσο έντονες που δημιουργήθηκε αμέσως το ζεστό κλίμα μιας οικογένειας που σε αγκάλιαζε τόσο στοργικά. Και κάπως έτσι άνοιξαν νέες ενότητες στο μυαλό μου. Άνοιξαν καινούρια "παραθυράκια" μέσα από τα οποία μπόρεσα να διακρίνω έναν νέο κόσμο, έναν νέο δρόμο που απλώνεται μπροστά μου και ανυπομονώ τόσο πολύ να περπατήσω. Βέβαια, το πιο σημαντικό μάθημα που πήρα ήταν «μην κάνεις ritardando: μην επιβραδύνεις». Εν τέλει, κατάλαβα (αφού απέκτησα τόση οικειότητα με την ανάλυση) ότι η οδηγία αυτή δεν αφορά μόνο τη μουσική αλλά και την ίδια τη ζωή... και στην τελική, ας αφήσουμε την "παρτιτούρα" να μας οδηγήσει, γιατί τίποτα δεν γίνεται τυχαία.
Δώρα Μουντέ, σοπράνο (Χόρτο, καλοκαίρι 2022) |
We had a wonderful week in beautiful Horto. The Workshop offered us the ability to work on a lot of repertoire and musically explore different ideas while learning our music, all in a very friendly and supportive atmosphere. The group's collective passion for art song inspired and fueled us all to work harder, do better, and listen even more carefully.
Jared Andrew Michaud, βαρύτονος (Χόρτο, καλοκαίρι 2022) |
Ένας θεσμός εντελώς διαφορετικός και ξεχωριστός απ' ό,τι έχουμε γνωρίσει στην Ελλάδα. Εκτός των πρωτότυπων μαθημάτων που προσφέρει το Εργαστήρι, ο τρόπος διδασκαλίας του Χρήστου Μαρίνου είναι εξίσου μοναδικός. Αν και συμμετείχα ως ακροατής, παρατηρούσα με πόση υπομονή καθοδηγούσε το κάθε ντούο ώστε να μπορέσει να δώσει τον καλύτερό του εαυτό. Κάποιες φορές πραγματικά τους μεταμόρφωνε μέσα σε μία ώρα. Αξίζει να παρακολουθήσει ο οποιοσδήποτε το Εργαστήρι. Μόνο κερδισμένος θα βγει.
τραγουδιστής (Αθήνα, 2021-22) |
To Εργαστήρι είναι μια απολαυστική εμπειρία που προσφέρει γνώσεις σε άγνωστο ρεπερτόριο στον ελληνικό χώρο, δημιουργικό κέφι και έμπνευση. Η αγάπη και το μεράκι του Χρήστου Μαρίνου για αυτό που κάνει και διδάσκει σε συνεπαίρνει και με υπέροχο και διασκεδαστικό τρόπο σε κάνει καλύτερο μουσικό.
Σ.Ζ. (Αθήνα, 2020-21) |
Το Εργαστήρι Colla Voce ήταν από τις καλύτερες επιλογές της περσινής χρονιάς. Όχι μόνο γιατί κατάφερε ο κ. Μαρίνος να κρατήσει το επίπεδο των προσφερόμενων γνώσεων εξαιρετικά υψηλό παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες, αλλά κυρίως γιατί τελειώνει η χρονιά και νιώθεις ότι γνωρίζεις. Γνωρίζεις ρεπερτόριο που δεν είχες ακούσει, γνωρίζεις έναν νέο τρόπο δουλειάς και προσέγγισης των έργων, που σε γεμίζει με αυτοπεποίθηση και σου γεννά παιδικό ενθουσιασμό για να "βουτήξεις" ξανά και ξανά στη μουσική. Και τέλος γνωρίζεις ανθρώπους που αγαπούν αυτό που κάνουν και αγαπούν να το μοιράζονται. Τι άλλο να ζητήσει κανείς για να συμμετέχει σε ένα εργαστήρι;
Μ.Ν. (Αθήνα, 2020-21) |
Το Εργαστήρι Colla Voce παρέχει στον ερμηνευτή την πολύτιμη ευκαιρία να ανακαλύψει καινούργιο ρεπερτόριο μέσα από μια ενδιαφέρουσα διαδικασία συζήτησης και ανάλυσης η οποία οδηγεί στη βελτίωση της ποιότητας της ερμηνείας τους. Ο Χρήστος Μαρίνος έχει δημιουργήσει με πολύ μεράκι ένα όμορφο κλίμα μέσα στο οποίο ο κάθε μουσικός έχει τη δυνατότητα να εξελιχθεί. Η εμπειρία είναι μοναδική!
K.K., πιανίστα (Αθήνα, 2020-21) |
Το Εργαστήρι Colla Voce προσφέρει μια διαφορετική νότα στα μέχρι τώρα υπάρχοντα. Η βαθιά και ουσιαστική προσέγγιση του μουσικού αλλά και λογοτεχνικού μέρους, η ενασχόληση με ρεπερτόριο τεραστίου εύρους και είδους, αλλά και η παιδαγωγική και ίση αντιμετώπιση όλων των συμμετεχόντων είναι μόνο λίγα από τα στοιχεία που το χαρακτηρίζουν. Ο υπεύθυνος του Εργαστηρίου Χρήστος Μαρίνος, με μεγάλη μουσική κατάρτιση, γνώσεις, αλλά και απαιτήσεις, καταφέρνει με μοναδικό τρόπο να εμπνεύσει και να μεταδώσει τον ενθουσιασμό του σε κάθε ακροατή και συμμετέχοντα.
Μ.Κ., πιανίστα (Αθήνα, 2019-20) |
Το Εργαστήρι προσφέρει έμπνευση και αγάπη για τη μουσική και το τραγούδι! Η αλληλεπίδραση με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες, αλλά και με τον vocal coach, που απλόχερα μας προσφέρει τις γνώσεις του, είναι πραγματική απόλαυση.
Α.Κ. (Αθήνα, 2018-19) |
Η τάξη Ανάλυση, Ρεπερτόριο και Ερμηνεία προσφέρει μοναδική εμπειρία και γνώση εξίσου σε τραγουδιστές και πιανίστες. Το ρεπερτόριο που γνωρίζει και αναθέτει ο κ. Μαρίνος είναι άγνωστο στην Ελλάδα, αλλά εξίσου σπουδαίο και σημαντικό με αυτό που ήδη διδασκόμαστε.
Ν.Α., πιανίστας (Αθήνα, 2017-18) |