Ο Χρήστος Μαρίνος κατάγεται από την Άνδρο και μεγάλωσε στην Αθήνα και τη Νέα Υόρκη. Ως συνοδός τραγουδιστών και ως μέλος του πιανιστικού ντούο Duo Vivo έχει εμφανιστεί σε ρεσιτάλ και συναυλίες σε Νέα Υόρκη, Μιννεάπολις, Λονδίνο, Βιέννη, Ίννσμπρουκ, Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Έχει δώσει πρεμιέρες έργων, μερικών γραμμένων και αφιερωμένων στον ίδιο, Ελλήνων και ξένων συνθετών στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Έχει παίξει για τις τάξεις τραγουδιστών της Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης, καθώς και για τη μουσική προετοιμασία σπουδαστών του προγράμματος νέων της (Lindemann Young Artist Development Program). Ερευνά και παρουσιάζει λιγότερο γνωστά έργα για φωνή και πιάνο, γράφει μουσικά άρθρα, μεταφράζει βιβλία μουσικής, συνεργάζεται με θερινά φεστιβάλ, δίνει διαλέξεις και είναι ενεργός ως μουσικός ερευνητής, μουσικολόγος και diction coach. Το μεγάλο του πάθος είναι το Ελληνικό Λόγιο Τραγούδι, το οποίο συνεχώς ερευνά, παρουσιάζει στα ρεσιτάλ του και διδάσκει στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει σε συναυλίες περισσότερους από 40 Έλληνες συνθέτες, από την Επτανησιακή Σχολή έως τις μέρες μας. Επίσης, δραστηριοποιείται και στο χώρο των μουσικών εκδόσεων ως αντιγραφέας και επιμελητής έργων για φωνή και πιάνο Ελλήνων συνθετών. Το ιδιαίτερο —που παρουσιάζεται μάλιστα για πρώτη φορά σε παρτιτούρες Ελλήνων συνθετών— είναι η χρήση του Διεθνούς Φωνητικού Αλφαβήτου ώστε να είναι τα έργα προσιτά σε τραγουδιστές του εξωτερικού που δεν διαβάζουν ελληνικά.
Η συνεργασία του με τη μέτζο-σοπράνο Ιωάννα Βρακατσέλη ξεκίνησε την άνοιξη του 2020, εν μέσω πανδημίας, όταν η Ιωάννα βρισκόταν στην Αθήνα και ο Χρήστος στη Νέα Υόρκη. Κλεισμένοι στα διαμερίσματά τους και παρότι τους χώριζε ένας ωκεανός, αποφάσισαν να ηχογραφήσουν μερικά τραγούδια Ελλήνων συνθετών. Το φθινόπωρο του 2021 ξεκίνησε επίσημα και δια ζώσης η συνεργασία τους με τη δημιουργία του Duo Vocialo. Στόχος τους είναι η παρουσίαση έργων για φωνή και πιάνο, κυρίως του 20ού και 21ου αιώνα Ελλήνων συνθετών και συνθετριών, ξεφεύγοντας από την καθιερωμένη φόρμα του ρεσιτάλ τραγουδιού και δημιουργώντας μια καθολική εμπειρία για το κοινό, σε συνεργασία με τη δραματουργό και σκηνοθέτρια Αντιγόνη Γαϊτανά. Έχουν παρουσιάσει έργα του Viktor Ullmann, του Mohammed Fairouz, της Juliana Hall και του Gideon Klein, για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό, καθώς και τραγούδια του Γιώργου Σισιλιάνου, του Δημήτρη Δραγατάκη, του Δημήτρη Τερζάκη, της Νίκης Χαρλαύτη, της Μαρίας Καλογρίδου, της Μαρίας Δελή, της Φωτεινής Τρυφεροπούλου, του Μανώλη Καλομοίρη, του Γιώργου Απέργη, του Γιάννη Χρήστου, του Παναγιώτη Θεοδοσίου, του Γιάννη Σφυρή κ.ά. Το 2017, με τη δραματουργό, λιμπρετίστα και σκηνοθέτιδα όπερας Αντιγόνη Γαϊτανά, ίδρυσαν το Εργαστήρι Colla Voce, το μοναδικό στην Ελλάδα για λυρικούς τραγουδιστές και πιανίστες που ενδιαφέρονται για την τέχνη της συνοδείας και της μουσικής εκγύμνασης τραγουδιστών. Κατά τη διάρκεια της ακαδημαϊκής χρονιάς πραγματοποιείται στην Αθήνα και τα καλοκαίρια ταξιδεύει στο Φεστιβάλ Χόρτου στο παραθαλάσσιο Χόρτο του Νοτίου Πηλίου. Η πρώτη παραγωγή του Εργαστηρίου ήταν η ελληνική πρεμιέρα της όπερας Riders to the Sea του Ralph Vaughan Williams. Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Χόρτου, ο Χρήστος διδάσκει την τάξη «Ανάλυση, Ρεπερτόριο & Ερμηνεία», εμφανίζεται σε ρεσιτάλ με τραγουδιστές, εργάζεται ως μουσικός εκγυμναστής τραγουδιστών, συνοδεύει masterclasses τραγουδιού και είναι υπεύθυνος για τη μουσική προετοιμασία της όπερας που ανεβάζει το Εργαστήρι. Το 2002 ανέλαβε ως διαχειριστής το Αρχείο Γιάννη Χρήστου για δέκα χρόνια και από το 2017 είναι βασικός συνεργάτης του Αρχείου Ελλήνων Μουσουργών Θωμά Ταμβάκου. Τον 2018 ηχογράφησε στη Γερμανία με τη σοπράνο Μάρια Ντεβιτζάκη τα τέσσερα τεύχη τραγουδιών με τίτλο Stormlieder του Ουαλού συνθέτη Dafydd Bullock (το τέταρτο τεύχος γράφτηκε και αφιερώθηκε στους δύο καλλιτέχνες). Έχει συνεργαστεί ως αρθρογράφος με την μουσική ιστοσελίδα classicalmusic.gr και τα περιοδικά Κρυστάλλινη Φαρέτρα και Ρυθμοί, υπήρξε συνεργάτης του ραδιοφωνικού σταθμού RadioArt και είναι μουσικός σύμβουλος στο Ραδιόφωνο Τέχνης. Ο Χρήστος είναι διδάκτωρ του University of Minnesota με ειδίκευση στη συνοδεία και μουσική εκγύμναση τραγουδιστών (Doctorate in Collaborative Piano Performance) και παράλληλες σπουδές στη μουσικολογία. Υπήρξε επίκουρος καθηγητής πιάνου και μόνιμος συνοδός τραγουδιστών στο New York University, όπου και πραγματοποίησε τις μεταπτυχιακές του σπουδές (M.Mus.), επίσης στη συνοδεία και μουσική εκγύμναση τραγουδιστών. Την άνοιξη του 2022 ανήκε στο διδακτικό προσωπικό του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Είναι κάτοχος διπλώματος πιάνου (Γιώργος Χατζηνίκος), πτυχίων αρμονίας (Γιάννης Πανταζάτος), αντίστιξης (Παναγιώτης Αδάμ) και φούγκας (Αλέξανδρος Καλογεράς), καθώς και του Recital Certificate in Piano Performance (με τιμητική διάκριση) από το Guildhall School of Music and Drama του Λονδίνου. Σημαντικός σταθμός στη ζωή του και τη μουσική του εκπαίδευση υπήρξε η γνωριμία του με τον πιανίστα, μαέστρο, παιδαγωγό και συγγραφέα Γιώργο Χατζηνίκο (1923-2015), πλάι στον οποίο μελέτησε για δέκα χρόνια. Μεταξύ άλλων, έχει παρακολουθήσει μαθήματα βιολοντσέλου (Ραφαήλ Κορί), διεύθυνσης ορχήστρας (Αλέξανδρος Χαρκιολάκης), μονωδίας (Ειρήνη Τσιρακίδου), την τάξη σύγχρονης μουσικής του συνθέτη Γιώργου Μηνά, masterclasses με τους Eteri Andjaparidje, Diane Birr, Margo Garrett, Evgeny Kolmanovich, Ζουζού Νικολούδη κ.ά. και από το 2011 συμμετέχει στο Μουσικό Εργαστήρι Σύνθεσης και Εκτέλεσης του Αλέξανδρου Καλογερά. |